پرده اول؛ جغرافیا انسانهای امروزی یا هوموساپینس از حدود ۸۰ هزار تا ۶۰ هزار سال پیش شروع به خارج شدن از آفریقا کردند. آنها به تدریج و البته طبق شواهد باستانشناسانه با تکیه بر خشونت جای نئاندرتالها را گرفتند. انسانها لباسهای خود را با سوزنهایی از جنس استخوان میدوختند بنابراین لباسهای بهتری داشتند که آنها […]
بایگانی ماه: آذر 1396
پرده سوم؛ تخصص گرایی گرچه از شکار و گردآوری تا انقلاب کشاورزی، فاصلهای تقریبا هفت هزارهای طی شده اما تخصص گرایی و تقسیم کار تخصصی با آهنگی نسبتا تندتر توسعه یافته است. کار با فلزات و فناوریهای عمرانی از مهمترین محورهای تخصص در طی این دوران بوده اند. البته آتش از قبل وجود داشت اما […]
درنگ اول؛ سازه ذهنی و جغرافیا انقلاب اقتصادی اول یا انقلاب کشاورزی، زمینه ساز شکل گیری تمدنهای باستانی بود. بیشتر این تمدنها بر مبنای اختراع خط توسط بشر بسط یافته اند؛ تمدن میان رودان یا مزوپوتامیا به مثابه گهواره تمدنهای باستانی سومر، اکد، بابل، آشور یا عیلام و ماد در خاورمیانه، تمدن مصر باستان در […]
نظم اجتماعی: سیستم یا مجموعهیی خاص از ساختارهای اجتماعی، نهادها، روابط، عرف، ارزشها، رفتارها و اجرای الگوهای معین رفتاری (مانند فئودالیسم یا کاپیتالیسم). اما مساله نظم یا مساله هابز این است که نظمهای اجتماعی، چطور و چرا وجود دارند؟ هابز برای پاسخ به این پرسش، از مفهوم قرارداد اجتماعی کمک گرفت. قرارداد اجتماعی، خاستگاه اجتماعی […]
خشونت و سامانیابی اجتماعی خشونت، مساله پيش روي تمامي جوامع بوده است. ممكن است خشونت در قالب برخورد فيزيكي يا از طريق تهديدات قهري توسل به برخورد فيزيكي اعمال شود. هر دو دسته برخورد خشن و اجبار از عناصر خشونت هستند. ممكن است خشونت از طرف اقدام انفرادي يا اقدمات طيفهاي مختلف گروههاي سازمانيافته از […]
گروه توسعه پذیری در طی فعالیت ۸ ساله خود، تلاش کرده است تا افزون بر دست یافتن به مدلی بومی و چارچوبی سازگار برای تحلیل چالشهای جاری و آتی توسعه ایران، به سنجش وضعیت توسعه کشور نیز اهتمام ورزد. این کوششها بر پایه رویکردی تلفیقی از مبانی نظری اقتصاد نهادگرا، نظریه بازیها و نظریه آشوب، استوار […]
پرداختن به مساله هویت و چالشهای هویتی از این جهت اهمیت دارد که افراد نمیتوانند برای همیشه در موقعیتی از تضاد بین ذهنیات خویش و واقعیتهای محیط اطرافشان باشند. حل این تضادها به معنای همسویی فرد با ارزشهای جامعه و کاهش احتمال بروز نابهنجاری اجتماعی و اغتشاش ارزشهاست. از این منظر، هویت، نشانگر راهحلی است […]