اخبار اقدامات و سیاستهای ضدتوسعه به حدی زیاد و متنوع است که تمرکز بر روی یک موضوع تحلیلی را دشوار میکند. تاسفبرانگیزتر آنکه تذکر این موارد برای حلوفصل آنها نیز با عنوان سیاهنمایی و برچسبهای دیگر مواجه میشود. بههرحال، تحلیل دیرپایی فساد نیز با یک یا دو یادداشت به پایان نمیرسد و نوآوریهای مقامات و […]
بایگانی روز: 1399-05-22
رضا مجیدزاده؛ مدیر گروه سیمرغ توسعه آنچه در ماندگاری و دیرپایی فساد، نقش دارد، اما بیشتر از آنکه به نوع فساد مربوط شود به نوع مقابله با فساد بستگی دارد؛ چنانچه فاسدان بزرگ با خیالی آسوده، منابع عمومی را غارت کنند یا با پرداخت رشوههای هنگفت، قانون را دور بزنند و بدون توجه به شایستگی […]
سیزدهمین گزارش “ندای دانش؛ پیام کاوش” از مجموعه گزارش های کارگاه توسعه ایران در موضوع تعامل میان حوزههای عملی و نظری توسعه ایران، به آیین سپاس از کنشگران توسعه ایران می پردازد.
مطابق با روال معمول گزارش های “ندای دانش؛ پیام کاوش” در بخش نخست گزارش چالش و مساله اصلی طرح می شود. . چالش و مساله اصلی طراحی برنامه محوری برای جشنواره همیاران توسعه ایران همزمان با روز ملی توسعه بود؛ اقدام و کنشی با کمترین هزینه و در گسترده ترین مقیاس ملی قابلیت اجرا داشته باشد؛ با سرعت و سهولت در جامعه ترویج شود و ضرورت انجام آن به راحتی توسط همگان قابل درک و قابل پذیرش باشد. اقدامی «اثربخش» و «تکثیر شونده». در بخش دوم، با ادبیات نظری و تجربی موضوع تلاش می کنیم ابعاد مساله را بهتر و دقیق تر بشناسیم. در بخش سوم، شرح اقدام کارگاه توسعه در عرصه عمل تشریح می شود
از میان پیشنهاد های موجود برپایی آیین سپاس از همیاران توسعه ایران، حایز این مشخصات تشخیص داده شد. سپاس از کسانی که دل در گروی توسعه ایران دارند و هر یک به شیوه ای و روشی در این مسیر کنشگرانه گام برمی دارند. تدوین شیوه نامه برگزاری آیین سپاس نیز ضروری بود. در بخشی از گزارش با تلاش اعضای کارگاه توسعه بدین منظور آشنا می شوید. همسو با این شیوه نامه، ۱۵ آیین سپاس برای ۱۵ همیار توسعه خواه برگزار شد. در گزارش تصویری جزییات بیشتر برگزاری آیین سپاس برای هر یک از این همیاران را می خوانید.
در نشست هجدهم کارگروه هنر و توسعه، چیستی، تعریف مفهومی و عملیاتی “هنر توسعه گرا” مورد بحث و بررسی قرار گرفت. کارگروه با اذعان این نکته که هنر توسعهگرا باید بتواند بین درون و بیرون انسانها ارتباط برقرار کند، معتقد است در گام نخست لازم است تعریف یا تعاریفی از دو وجه این مفهوم یعنی هنر و توسعه ارائه دهیم.